Rietlanden - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Tine Hekker-van Leeuwen - WaarBenJij.nu Rietlanden - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Tine Hekker-van Leeuwen - WaarBenJij.nu

Rietlanden

Door: tineuitkoudum

Blijf op de hoogte en volg Tine

30 Juni 2011 | Nederland, Amsterdam

Steenwijk – Vollenhoven – 20 km. juni 2011
Etappe 7

“Hé jo’h, kiek ‘ns eevn uut je doppn! Deze kreet kwam uit de lager gelegen sloot naast het Giethoornse terras, waar ik zojuist koffie had besteld. Een achtpersoons roeipunter probeerde met veel te hoge snel snelheid af te meren. De uitbater van het café staarde hoofdschuddend en zorgelijk naar zijn walbeschoeiing.

Na veel gestommel en gegiechel lag de boot eindelijk stil en klom het gezelschap aan wal. “Zo, wie bin an laand, nu eerst koffie bestelln”.
De ober snelde naar binnen en kwam terug met een dienblad vol koffie en lekkernijen. Veel gejoel en gelach steeg op. Ik vond het toen een goed moment om op te stappen en mijn reis te vervolgen. In stilte voornamelijk. Pelgrimeren doe je het beste in je eentje. Korte ontmoetingen met andere “reizigers” of bewoners daargelaten, die kunnen nog wel iets toevoegen.
Zoals later op de dag een fietsende boer, op weg naar zijn land, even naast me bleef doorpeddelen. Legt (ongevraagd) wat uit over het gebied waar ik doorheen loop en welke weg ik hierna het beste kan nemen: “want dat is een mooi wandelpad”.

Het was inderdaad een karakteristiek en mooi pad welke mij leidde door natuurgebied De Wieden in Nationaal park De Weerribben. Door stil en waterrijk land. Het pad liep uiteindelijk dood in het buurtschap Jonen, waarna een voet- en fietspontje uitkomst brengt. Voor 1.10 euro kun je naar de overkant. Verder door rietlanden en smalle slootjes waarlangs rietsnijders hun vergesneden bossen riet (het snijden kan alleen in de winterperiode) hebben opgestapeld. Veel diverse vogels vliegen er en ik zie een ooievaarsnest met jonge ooivaars.
Landbouw en rietteelt zijn hier belangrijke inkomsten bronnen samen met de waterrecreatie en het plattelandstoerisme. Bij een eenzame pelgrim valt weinig te halen. Die koopt hooguit een kopje koffie of een ijsje. De rest wordt meegesjouwd in de rugzak.

Onderweg valt veel te zien, voor wie er oog voor heeft. Van de vette klei in het Bildt, de weilanden van midden Friesland, de bossen in Oranjewoud en de waterrijke wereld van Noordwest Overijssel. En dan te bedenken dat ik tot nu toe nog maar 200 km. van de route heb afgelegd, zeven gemeentelijke- en twee provinciegrenzen ben gepasseerd……...

t.naarsantiago@live.nl

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tine

Actief sinds 05 Nov. 2011
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 27399

Voorgaande reizen:

25 Februari 2011 - 30 November -0001

Voettocht naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: